Home Love in its Seams 2020 Exhibition
Vashti Etzel Matriarch Gauntlets

Image: Vashti Etzel | Matriarch Gauntlets

Love in Its Seams | L’amour sous toutes ses coutures

Exhibition of New Acquisitions to the Yukon Permanent Art Collection

On Display at the Yukon Arts Centre March 13-May 21

Love in Its Seams

Passion. Celebration. Care. Challenge. Vulnerability.

Love in its Seams is an exhibition of eleven new acquisitions to the Yukon Permanent Art Collection.

Love gives life to each of these pieces – secret stories embedded in each tap, stroke and stitch. It is visible in the quality and attentive care taken to achieve them precisely as imagined. Love’s expression is vulnerable and can be a form of self-care, a ritual or a rejoicing. It can also capture the excitement that keeps one up at night or share moments of reflection during the creation process.

Love holds these pieces together. It is the interstitial spaces that subtly join each element and connects the artist to the work. It is also here, in the delicate in-between points, where things can crack open and come apart. All of these artists are courageous – committed to taking risks, trying new approaches, sharing a piece of themselves and knowing when to stop.

I hope you enjoy the exhibition and consider the points of connection between the artist and the artwork, what might have been the breaking point, and ultimately, how they are held together.

Erin Corbett
Curator

L’amour sous toutes ses coutures

Passion. Célébration. Affection. Remise en question. Vulnérabilité.

L’amour sous toutes ses coutures est le titre de l’exposition des onze nouvelles acquisitions de la Collection permanente d’œuvres d’art du Yukon.

Ces œuvres prennent vie grâce à l’amour – des histoires sont cachées sous chaque coup, chaque trait, chaque point. L’amour se manifeste par la qualité du travail et le grand soin apporté à la réalisation des œuvres, afin qu’elles correspondent parfaitement à ce que l’artiste avait imaginé. Exprimer son amour, c’est faire preuve de vulnérabilité, et c’est parfois un moyen de prendre soin de soi, d’accomplir un rituel ou de se réjouir. Cette expression peut aussi témoigner de la fébrilité qui nous tient éveillés la nuit, et elle peut servir à transmettre des moments de réflexion survenus pendant un processus de création.

L’amour lie toutes ces œuvres. Il occupe l’espace interstitiel qui connecte tous les éléments de manière subtile et qui unit l’artiste à son travail. C’est aussi dans cet espace, entre les lignes, que tout risque de se briser et de s’effondrer. Ces artistes sont tous courageux – déterminés à prendre des risques, à tenter de nouvelles approches, à dévoiler une part d’eux-mêmes et à accepter leurs limites.

J’espère que vous apprécierez les nouvelles œuvres de la collection et que vous réfléchirez aux points de connexion entre l’artiste et son œuvre, à ce qui aurait pu être des points de rupture et, enfin, à ce qui au contraire les relie solidement.

Erin Corbett
Conservatrice

The Artworks

Audrey Brown | Fireweed Mitts

Audrey Brown | Fireweed Mitts

Justin Apperley - A Dawson Dream Inkjet Print - Yukon Artist

Justin Apperley | A Dawson Dream

Karrie Brown Yukon Artist Beadwork Moosehide Mukluks

Karrie Brown | Moose Hide Mukluks

Vashti Etzel Matriarch Gloves made from Home tanned moose hide and porcupine quills

Vashti Etzel | Matriarch Gauntlets

Monika Kate Steputh Stoneware Pottery Bowl

Monika Käte Steputh | Landscapes of Gold – Bowl

Hannah Jickling and Valerie Salez I'd Rather Be Shovelling Digital Chromogenic print

Hannah Jickling and Valerie Salez | I'd Rather Be Shoveling

Roland Peter Hunting Knife Moose antler

Roland Peter | Hunting Knife

Violet Gatensby Yukon Art Cedar Carving

Violet Gatensby | Pulling in the Net

Kimberly Edgar - Trying to Help Yukon Artist

Kimberly Edgar | Trying to Help

Daphne Mennell Yukon Artist Chilkoot Magic

Daphne Mennell | Chilkoot Magic in the Coast Forest

Eugene Alfred - Yukon Artist - Chiefs Raven Rattle - YPAC-1623

Eugene Alfred | Chief's Raven Rattle